tirsdag 11. mars 2014

Tips mot mobbing

Blogglisten

Dagbladet har omtalt boka "Slik stopper vi mobbing" der jeg gir følgende sju tips til voksne i skolen som vil se og stoppe mobbing (Hele saken her):

1. Hvis det skjer en negativ episode eller noe du stusser over; se bak selve situasjonen. Forsøk å se ting i sammenheng uten å bli blendet av episoden som utspilte seg foran øynene dine.

2. Er du usikker på hva mobbing faktisk er, og hvor grensene går, må du sørge for å skaffe deg kompetanse. Det kan bidra til å stoppe mobbing.

3. Ta alltid mobbing på ytterste alvor. I beste fall finner du ut at det ikke har skjedd noe. Men hvis det har skjedd en mobbeepisode, må du ta tak i dette. Aldri tenk at mobbing ikke skjer i din klasse eller i ditt miljø - det kan ingen garantere. Husk at mobbing kanskje er det mest alvorlige barn og unge kan utsettes for.

4. Tren på å stoppe og å se mobbing. Øv deg på å se sosialt samspill. Observasjon som metode krever ressurser, men gjør samtidig læreryrket mer spennende. Det krever litt å jobbe med mobbing, men det du får igjen er tusen ganger bedre.

5. Bruk god tid. Ved mistanke om mobbing, bør du ikke avvise eller godta at noe har skjedd med én gang - undersøk alltid først. Gå systematisk til verks, ikke tro at dette lar seg løse enkelt. Planlegg og tenk ut tiltak for å stanse mobbingen - dette minner om etterforskning.

6. Samarbeid med andre på ulike nivåer, både med lærere og andre yrkesgrupper i og utenfor skolen. På den måten får du sett ting fra ulike vinkler.

7. Ikke tro at alt er over den dagen mobbingen tar slutt. Noen er blitt skadet av det som har skjedd. Du kan få slutt på krenkelsene, men de som har opplevd dette, vil fortsette å mistenke andre mennesker for å ha onde hensikter. De vil fortsette å føle seg utenfor. Å reparere skadene fra mobbing kan bety at skolen må hente inn helsehjelp til de som har vært utsatt selv om det viktigste arbeidet må skje på skolen.

KILDE: Erlend Moen

4 kommentarer:

  1. Jeg lurer på om jeg ville følt meg tryggere på lærerene og rektor da jeg selv gikk på skolen dersom jeg visste at lærere faktisk tenker, jobber med og skriver slike ting som dette. Dette traff rett hjem! Takk

    SvarSlett
  2. Det hadde vært en drømmesituasjon om skolen til mine barn (i Oslo) hadde håndtert situasjonene slik som dette!
    UKH

    SvarSlett
  3. 150818/frt
    Mitt innlegg på Erlend Moens blogg:

    Dette treffer også meg veldig sterkt!
    Jeg var en mobber i skolen - over lang tid - for mer enn 35 år siden.
    Jeg har det hele og fulle ansvar selv.
    Det er svært vondt å tenke på han som ble mobbet, på hva jeg utsatte han for - over lang tid-
    på konsekvensene det helt sikkert hadde og har.
    Jeg tror det kunne vært helt annerledes hvis E.Moens "oppskrift" hadde vært iverksatt tidlig.
    Jeg tror de fleste mobbere kan forstå alvoret hvis "oppskriften" følges.
    Det handler om måten voksenpersoner snakker med mobberen på, både lærere og foreldre til mobberen.
    Foreldre til mobbere må ta inn over seg at det faktisk er tilfellet, forstå konsekvensene for mobbeofferet og
    ta tak i hele situasjonen. I mitt tilfelle skulle det vært satt mer fokus på mobberen(meg) og hvilke personlige
    problemer jeg hadde - det hadde vært den beste hjelpen overfor mobbeofferet.
    Jeg håper og tror at jeg hadde forstått alvoret og hadde vært istand til å endre adferd hvis "oppskriften" til
    lektor Moen hadde vært fulgt.
    Det gir meg håp for lignende saker som pågår i dag og for fremtiden!
    For mitt mobbeoffer (og meg) er det for sent.
    Konsekvensene er ukjent for meg pr. idag, men det skal jeg ta tak i.
    Jeg er bare litt usikker på hvordan jeg skal gå frem, men det skal jeg finne ut av.
    Jeg understreker at ingenting av det jeg skriver ovenfor fratar meg det hele og fulle ansvar for mobbingen.
    Men det er trist å tenke på at en person ble utsatt for dette når det helt sikkert kunne vært korrigert,
    og det på en "enkel" måte med Moens "oppskrift" eller lignende.
    Det eneste jeg vet om mitt mobbeoffer er at han utdannet seg og i dag er ingeniør – det står det veldig
    respekt av!
    Men enda viktigere for meg er hvordan han har det som menneske – det skal jeg finne ut av,
    selv om det kan bli tungt å høre.
    Jeg er selv utdannet ingeniør og jeg kan huske at vi begge var blant de med best karakterer i klassen.
    Det var på en måte viktig for meg å bruke de tekniske evnene til en utdannelse, men ganske tidlig etter
    utdannelsen forsto jeg at utdannelse og jobb er en ting – det er mye viktigere hvordan vi er som
    medmennesker mot hverandre! Ja det høres sikkert underlig ut å høre fra en som meg – men slik er det.
    Hmmm det var det jeg hadde på hjertet akkurat nå.
    Jeg håper av hele mitt hjerte at det blir satt inn kraftig innsats på å få slutt på mobbing i skolen, og
    lektor Moen har virkelig noe å fare med i den sammenheng etter min oppfatning.
    Jeg skulle gjerne bidratt i innsatsen mot mobbing, og kan kanskje bidra med min bakgrunn.
    Det skal jeg ta tak i på en eller annen måte, ikke for min egen del, men for de mange som lider under mobbing.
    Jeg forstår hva de utsettes for! Og det er tungt å bære.

    SvarSlett
  4. Men du ingeniør hvorfor mobbet du ?Ga det deg glede ? Hva med at det aldri er mobberen som skifter skole,hva synes du om det ?

    SvarSlett