søndag 16. august 2009

"Blanke ark" - serie om skole

TVNorge skal sende et kontroversielt konsept i høst. 8 skolesvake 9.klassinger skal i løpet av seks uker gå gjennom noe som fremstår som en faglig "bootcamp". Serien heter Blanke ark og starter 6.september. Forhåndsomtalen gir håp om at serien vil vekke en debatt om norsk skole. Men det er også skepsis til hvor sunt det er for ungdommer å fremstå med skolevanskene sine i beste sendetid.

Jeg tror serien vil bli en knallsuksess for TVNorge. Den vil garantert vekke debatt om skole, lærere og elever med skolevansker. I valgkampen og etterpå. Politikere og forskere vil debatere serien og undervisningsmetodene som brukes.

Jeg er mer avventende til om programmet er bra for ungdommene som er med. Jeg er skeptisk til om ungdommene vet hva de gjør. I dagens dagblad er Spesialpedagog Jon-Håkon Schultz ute og advarer mot at serien kan utløse mobbing av ungdommene. Schultz er medforfatter av den fabelaktige boka Krisepedagogikk sammen med Magne Raundalen og er en mann å høre på. I dagbladet sier han at "Min magefølelse sier at dette ikke er bra". Det er ikke noe godt tegn.

Jeg tror mange lærere og elever vil dra nytte av tips fra serien. Så det blir litt på samme måte som jeg er nølende til nannyhjelpen og slike serier på grunn av de involverte familiene- men ser at prinsippene for barneoppdragelse som formidles hjelper andre foreldre som sliter.

En styrke med serien er at TVNorge har hentet inn fagfolk i sitt "lærerteam". Kjell Skogen er en anerkjent professor i spesialpedagogikk og har sitt faglige fokus på inkluderingstanken. Han er også forfatter av bøker som "Elevtilpasset opplæring" og bør være godt kvalifisert til å gjøre det beste ut av de seks ukene ungdommene får ekstra oppfølging.

Slik jeg skjønner den begrensede forhåndsomtalen til seriekonseptet, skal ikke ungdommene tas ut av klassen/gruppen hele tida. De skal ha noe undervisning alene eller i mindre grupper, men for det meste ha undervisningen der de vanligvis er. Dette sammen med Kjell Skogens involvering gjør meg mindre redd for at programmet gir tilhengerne av segregering og spesialskoler vann på mølla.

Utdanningsforbundet er ikke skeptisk til serien. Men understreker at det krever stor grad av "fintfølelse". Foreningen Rettferd for taperne er redd for at serien vil latterliggjøre "skoletapere" (I alt jeg har lest om serien er det bare Rettferd for taperne som kaller disse ungdommene tapere. Det må de slutte med!)

TVNorge håper programmet blir en "Tufte-suksess". Jeg håper kanalen tar programkonseptet sitt litt mer alvorlig. I motsetning til Heia Tufte, hvor åpenbart lite ballkyndige fotballspillere skulle spille fotball, er dette er alvorlig konsept. Skoleferdigheter er viktige for ungdom fordi det er på skolearenaen alle er, og alle sammenlikner seg med hverandre. Å mestre skolefagene er "det normale". Derfor er det ikke gøy å ikke mestre skole på samme måte som det kan være litt moro på en slags nerdete måte å være dårlig til å sparke ball. Å ikke kunne lese har større innvirkning på selvbildet ditt enn om du sliter med pasningsfoten.

Mange atferdsvansker i skolen skyldes nettopp at elever vil skjule at de ikke mestrer faget. Så de distraherer eller later som de ikke bryr seg. Eller de velger å bli gode på andre arenaer - feks der det gir mest status og gruppetilhørighet - der en lever på kanten av det som er lov. En blir den som røyker og drikker og gir faen i hva de voksne sier.

Jeg håper serien blir en påminnelse om viktigheten av faglig dyktige lærere som ser elevenes styrker og bygger på disse for å oppnå faglige og sosiale mål. Men ser at det er litt mye å håpe på..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar